معرفی معاونت پژوهشی

مشاهده در قالب پی دی افچاپفرستادن به ایمیل

 

موضوعات پژوهشی پیشنهادی

 

محورهای ویژه نامه «آموزش و پرورش و همبستگی ملی»

1. تعاملات و تبادلات فرهنگی هدفمند با هدف تحکیم همبستگی ملی در بین دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور

2. زمینه‌ها و شرایط روانی و ذهنی دانش‌آموزان و تأثیر آن بر همبستگی و هویت ملی

3. پیامدهای عصر اطلاعات و دانایی در نظام آموزشی (دانش‌آموزان و معلمان)

4. نقش و کارکرد آموزش و پرورش در همبستگی ملی

5. جایگاه همبستگی در کتب درسی آموزش و پرورش

6. نقش مدرسه در اتحاد ملی: با تأکید بر مطالعه مناطق قومی و جغرافیای محلی کشور

7. سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگي ـ هویتی در نهاد خانواده و آموزش و پرورش: همسازي‌ها و ناهمسازي‌ها

8. شکل نهاد خانواده (هسته‌ای ـ گسترده) در آموزش و پرورش و تأثیر آن بر هویت دانش‌آموزان

9. چالش‌ها و آسیب‌های پیش¬روی آموزش و پرورش در فرآیند تشخیص و هویت‌یابی ملی

10. جایگاه همبستگی و اتحاد ملی در نظام آموزش و پرورش کشور

11. آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني انسجام‌بخش در آموزش و پرورش: ارائه دستور كار

12. دانش‌آموز ـ رسانه ‌و هویت ملي

13. راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در بين دانش‌آموزان (كودكان، نوجوانان و جوانان دبيرستاني) (ارائه دستور كار عملي)

14. آسيب‌ها و فرصت‌هاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش و پرورش

15. تنوع فرهنگی و هویت و همبستگی ملی در نظام آموزشی

16. بررسي و تحليل سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي آموزش و پرورش از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

17. ساختارهاي آموزشي و جهت‌گيري‌هاي آموزش و پرورش از چشم‌انداز همبستگي ملي

18. طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي

19. جايگاه آموزش و پرورش از ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي

20. نشريات دانش‌آموزي و همبستگي ملي

21. نظام‌هاي سياستگذاري آموزش و پرورش و تحكيم و همبستگي ملي

22. مطالعه تطبيقي آموزش و پرورش در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي

23. برنامه درسي پنهان و شيوه‌هاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي

24. نظام‌هاي جذب دانش‌آموز در مدارس غير انتفاعي و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي

25. متون درسي نظام آموزشي و تأثير آن بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛

26. نقش معلمين پرورشي در زمينه همبستگي ملي

27. الگوي بومي‌سازي دانش و جايگاه همبستگي ملي در آموزش و پرورش

28. ساختار و نظام پژوهشي آموزش و پرورش انسجام‌بخش در هزاره سوم

29. تشکل‌ها و کانون‌های دانش‌آموزي و همبستگی ملی

30. سیاست جذب معلم و همبستگی ملی: بومي‌گزيني يا نگاه ملي

31. آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني در آموزش و پرورش انسجام‌بخش

32. رسانه‌ها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در بين دانش‌آموزان مدارس

33. گویش‌ها و زبان‌های محلی و همبستگی ملی در آموزش و پرورش

34. تاريخ ايران فرهنگي در نظام آموزش و پرورش: پيوندها و نمادهاي هويتي با كشورهاي فارسي زبان

35. جايگاه هويت ایراني ـ اسلامي در اسناد حقوقي و قانوني آموزش و پرورش

36. هويت اسلامي ـ ايراني و جنبش‌هاي ديني و اجتماعي در جهان

37. بحران هويت و شكاف نسلي در بين دانش‌آموزان

38. بررسی نگرش زبانی دانش‌آموزان دارای زبان محلی (کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل ،...)

39. بررسي ميزان توجه به مؤلفه‌هاي هويت ملي در كتب درسي مقاطع ابتدايي و راهنمايي

40. پوشش و سبك لباس دانش‌آموزان در زندگي روزمره: با تأكيد بر ابعاد ديني ـ مذهبي

41. هنر انقلاب اسلامي و انعكاس آن در مدارس (تحليل ديوار نوشته‌ها، تصاوير، تحولات فكري ـ هنري، نمادها و آيين‌هاي هنري، ...)

42. معماري و هويت مطلوب براي مدارس ايران اسلامي

43. موسيقي و هويت در بین دانش‌آموزان: تهديدها و فرصت‌ها

44. فرهنگ پنهان اجتماعي و كنش‌هاي كلامي در زندگي روزمره دانش‌آموزان (موسيقي‌هاي زيرزميني، ...)

45. احساس ناامني اجتماعي و پيامدهاي هويتي آن (نظير چهارشنبه‌سوري، معاشرت عمومي، ...)

46. ورزش، هويت و زندگي دانش‌آموزان

47. بازي‌ها و سرگرمي‌هاي روزمره و پيامدهاي هويتي آن براي دانش‌آموزان (بازي‌هاي رايانه‌اي، ...)

48. قانون‌گرايي/ گريزي، هنجارپذيري/ گريزي در زندگي روزمره دانش‌آموزان

49. بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر هويت ملي (مطالعه موردي دانش‌آموزان مناطق مختلف كشور)

عناوین و محورهای پیشنهادی

1- دین و سياست

- مبانی همبستگی ملی در آموزه‌های اسلامی؛

- آئین‌ها و مناسک دینی ـ مذهبی و نقش آنها در همبستگی ملی و وحدت اسلامی؛

- نقش نخبگان، علما و حوزه‌های علمیه در وحدت و همگرایی ملی؛

- دين اسلام و تحكيم هويت فرهنگي؛

- ایرانیان و اشاعه دين و علوم ديني؛

- نقش علما و شخصيت‌هاي ديني در هم گرايي فرهنگي؛

- معنویت‌گرایی اسلامی و معنابخشی به جهانی‌شدن؛

- اسلام، مهدویت و جهانی‌شدن؛

- اشتراکات دینی ایران‌فرهنگی و جهانی‌شدن؛

- جنبش‌های دینی و مذهبی و جهانی‌شدن؛

- تعاملات دینی و مذهبی و جهانی‌شدن؛

- نقش ایرانیان در گسترش هویت جدید دینی؛

- اسلام و ادیان الهی؛ زمینه‌های گفت‌وگو و همکاری؛

- دیپلماسی عمومی، ایران فرهنگی و جهانی‌شدن؛

- جامعه جهانی و بحران معنا و هویت؛

- مستشرقين و جنبش‌هاي اسلامي معاصر؛

- انقلاب اسلامي و بازيابي هويت اسلامي در عصر جهاني‌شدن؛

- انقلاب اسلامي، تمدن سازي اسلامي در جهاني‌شدن؛

- احياگري اسلامي و تأثير آن در احياي تمدن اسلامي؛

- انسجام اسلامي در عصر جهاني‌شدن؛

- هويت اسلامي و هويت‌هاي رقيب در عصر جهاني‌شدن؛

- نهادهاي ديني ـ سياسي جمهوري اسلامي ايران و نقش آن در تمدن‌سازي اسلامي در عصر جديد؛

- جمهوري اسلامي ايران و فرصت‌ها و چالش‌هاي بازسازی تمدن اسلامي؛

- مراكز فرهنگي ـ آموزشي اسلامي در عصر جهاني شدن؛

- عدالت اسلامي و جهاني‌شدن؛

- اسلام و صلح جهاني؛

- اسلام، حقوق بشر و جهاني‌شدن؛

- مباني و شاخص های هويت اسلامي در آموزه‌هاي ديني و اعتقادي؛

- مباني هستي‌شناختي، معرفتي و روش‌شناختي تحقق هويت اسلامي ـ ايراني در ایران 1415؛

- مباني معرفتي و هستي‌شناسانه هويت اسلامي ـ ايراني در منظومه آراء امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري؛

- سیاستگذاری هویتی در جمهوری اسلامی ایران: تأملی بر زمینه‌های اتحاد و همبستگی ملی؛

- نهادهای رسمی حکومت و توجه به زمینه‌های همبستگی ملی (در دو عرصه داخلی و خارجی)؛

- گروههای سیاسی، احزاب و همبستگی ملي؛

- هويت، فرهنگ و جهاني شدن؛

- هویت، فضا و همبستگی ملی؛

- هستي‌شناسی و معرفت‌شناسی هويت اسلامي در عصر جهاني‌شدن؛

- الگوي حكومت اسلامي در عصر جهاني‌شدن؛

- نظام جهاني مهدوي و جهاني‌شدن؛

- رويكرد تمدني به نظريه‌پردازي در حوزة انقلاب اسلامي در عصر جهاني‌شدن؛

- معنويت‌گرايي ديني و جهاني‌شدن؛

- هويت جهاني اسلام و نظام سلطه؛

- هويت اسلامي و ساختار نظام جهاني؛

- هويت اسلامي و جهاني‌شدن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها؛

- هويت اسلامي و جهاني‌شدن از نگاه رهبران و متفکران جهان اسلام (امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري، شهيد مطهري و...)؛

- هويت اسلامي و جنبش‌هاي اسلامي (آفريقا، خاورميانه، آسياي جنوب شرقي، آسياي مركزي و قفقاز و...) و جهاني‌شدن؛

- هويت اسلامي، فضاي مجازي در عصر جهاني‌شدن.

**********

2- آموزش

1-2- آموزش و پرورش

- نقش و کارکرد آموزش و پرورش در همبستگی ملی

- جایگاه همبستگی در کتب درسی آموزش و پرورش

- نقش مدرسه در اتحاد ملی: با تأکید بر مطالعه مناطق قومی وجغرافیای محلی کشور

- تعاملات و تبادلات فرهنگی هدفمند با هدف تحکیم همبستگی ملی در بین دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور

- زمینه‌ها و شرایط روانی و ذهنی دانش‌آموزان و تأثیر آن بر همبستگی و هویت ملی

- پیامدهای عصر اطلاعات و دانایی در نظام آموزشی (دانش‌آموزان و معلمان)

- نقش و کارکرد آموزش و پرورش در همبستگی ملی

- جایگاه همبستگی در کتب درسی آموزش و پرورش

- نقش مدرسه در اتحاد ملی: با تأکید بر مطالعه مناطق قومی و جغرافیای محلی کشور

- سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگي ـ هویتی در نهاد خانواده و آموزش و پرورش: همسازي‌ها و ناهمسازي‌ها

- شکل نهاد خانواده (هسته‌ای ـ گسترده) در آموزش و پرورش و تأثیر آن بر هویت دانش‌آموزان

- چالش‌ها و آسیب‌های پیش¬روی آموزش و پرورش در فرآیند تشخیص و هویت‌یابی ملی

- جایگاه همبستگی و اتحاد ملی در نظام آموزش و پرورش کشور

- آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني انسجام‌بخش در آموزش و پرورش: ارائه دستور كار

- دانش‌آموز ـ رسانه ‌و هویت ملي

- راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در بين دانش‌آموزان (كودكان، نوجوانان و جوانان دبيرستاني)

- آسيب‌ها و فرصت‌هاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش و پرورش

- تنوع فرهنگی و هویت و همبستگی ملی در نظام آموزشی

- بررسي و تحليل سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي آموزش و پرورش از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- ساختارهاي آموزشي و جهت‌گيري‌هاي آموزش و پرورش از چشم‌انداز همبستگي ملي

- طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي

- جايگاه آموزش و پرورش از ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي

- نشريات دانش‌آموزي و همبستگي ملي

- نظام‌هاي سياستگذاري آموزش و پرورش و تحكيم و همبستگي ملي

- مطالعه تطبيقي آموزش و پرورش در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي

- برنامه درسي پنهان و شيوه‌هاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي

- نظام‌هاي جذب دانش‌آموز در مدارس غير انتفاعي و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي

- متون درسي نظام آموزشي و تأثير آن بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛

- نقش معلمين پرورشي در زمينه همبستگي ملي

- الگوي بومي‌سازي دانش و جايگاه همبستگي ملي در آموزش و پرورش

- ساختار و نظام پژوهشي آموزش و پرورش انسجام‌بخش در هزاره سوم

- تشکل‌ها و کانون‌های دانش‌آموزي و همبستگی ملی

- سیاست جذب معلم و همبستگی ملی: بومي‌گزيني يا نگاه ملي

- آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني در آموزش و پرورش انسجام‌بخش

- رسانه‌ها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در بين دانش‌آموزان مدارس

- گویش‌ها و زبان‌های محلی و همبستگی ملی در آموزش و پرورش

- تاريخ ايران فرهنگي در نظام آموزش و پرورش: پيوندها و نمادهاي هويتي با كشورهاي فارسي زبان

- جايگاه هويت ایراني ـ اسلامي در اسناد حقوقي و قانوني آموزش و پرورش

- هويت اسلامي ـ ايراني و جنبش‌هاي ديني و اجتماعي در جهان

- بحران هويت و شكاف نسلي در بين دانش‌آموزان

- بررسی نگرش زبانی دانش‌آموزان دارای زبان محلی (کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و...)

- بررسي ميزان توجه به مؤلفه‌هاي هويت ملي در كتب درسي مقاطع ابتدايي و راهنمايي

- پوشش و سبك لباس دانش‌آموزان در زندگي روزمره: با تأكيد بر ابعاد ديني ـ مذهبي

- هنر انقلاب اسلامي و انعكاس آن در مدارس (تحليل ديوار نوشته‌ها، تصاوير، تحولات فكري ـ هنري، نمادها و آيين‌هاي هنري و...)

- معماري و هويت مطلوب براي مدارس ايران اسلامي

- موسيقي و هويت در بین دانش‌آموزان: تهديدها و فرصت‌ها

- فرهنگ پنهان اجتماعي و كنش‌هاي كلامي در زندگي روزمره دانش‌آموزان (موسيقي‌هاي زيرزميني و ...)

- احساس ناامني اجتماعي و پيامدهاي هويتي آن (نظير چهارشنبه‌سوري، معاشرت عمومي و...)

- ورزش، هويت و زندگي دانش‌آموزان

- بازي‌ها و سرگرمي‌هاي روزمره و پيامدهاي هويتي آن براي دانش‌آموزان (بازي‌هاي رايانه‌اي و ...)

- قانون‌گرايي/ گريزي، هنجارپذيري/ گريزي در زندگي روزمره دانش‌آموزان

- بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر هويت ملي (مطالعه موردي: دانش‌آموزان مناطق مختلف كشور)

2-2- دانشگاه ها

- جایگاه همبستگی و اتحاد ملی در نظام آموزش عالی کشور

- نقش دانشگاه‌ها در وحدت و همبستگی ملی؛

- جایگاه همبستگی ملی در کتب درسی دانشگاهی؛

- آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني در آموزش عالي انسجام‌بخش؛

- رسانه‌ها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در دانشگاه‌ها؛

- راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در دانشگاه‌هاي كشور (ارائه دستور كار عملي)؛

- آسيب‌ها و فرصت‌هاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش عالي؛

- بررسي و تحليل سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- ساختارهاي آموزشي عالي و جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- نظام‌هاي آموزش عالي و جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي؛

- جايگاه نظام آموزشي عالي از ديدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي؛

- نشريات دانشجويي و همبستگي ملي؛

- نظام پژوهشي آموزش عالي و تقويت همبستگي ملي: آسيب‌ها و فرصت‌ها؛

- نظام‌هاي سياستگذاري نظام آموزش عالي در تحكيم و همبستگي ملي؛

- مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي؛

- فرصت مطالعاتي اساتيد و دانشجويان و نقش آن در همبستگي ملي؛

- برنامه درسي پنهان و شيوه‌هاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي؛

- نظام‌هاي جذب دانشجو و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي؛

- متون درسي نظام آموزشي و تأثير بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛

- نقش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در زمينه همبستگي ملي؛

- الگوي بومي‌سازي دانش و جايگاه همبستگي در آن؛

- بررسي پژوهش‌ها و طرح‌هاي اساتيد دانشگاه‌ها و نسبت‌سنجي موضوعي و محتواي آنها با همبستگي ملي؛

- ساختار و نظام پژوهشي و آموزش عالي انسجام‌بخش در هزاره سوم؛

- تشکل ها و کانون های دانشجویی و همبستگی ملی؛

- نقش نظام آموزش عالی در فرایند دولت- ملت سازی در ایران؛

- نقش آموزش عالی در ترسیم و تحکیم هویت ملی دانشجویان؛

- تحلیل محتوای پایان نامه های دانشجویی با رویکرد همبستگی ساز؛

- سیاست جذب استاد و همبستگی ملی

- آموزه‌ها و ارزش‌هاي ديني در آموزش عالي انسجام‌بخش؛

- رسانه‌ها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در دانشگاه‌ها؛

- راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در دانشگاه‌هاي كشور (ارائه دستور كار عملي)؛

- آسيب‌ها و فرصت‌هاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش عالي؛

- بررسي و تحليل سياست‌ها و جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- ساختارهاي آموزشي عالي و جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- نظام‌هاي آموزش عالي و جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي از چشم‌انداز همبستگي ملي؛

- طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي؛

- جايگاه نظام آموزشي عالي از ديدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي؛

- نشريات دانشجويي و همبستگي ملي؛

- نظام پژوهشي آموزش عالي و تقويت همبستگي ملي: آسيب‌ها و فرصت‌ها؛

- نظام‌هاي سياستگذاري نظام آموزش عالي در تحكيم و همبستگي ملي؛

- مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي؛

- فرصت مطالعاتي اساتيد و دانشجويان و نقش آن در همبستگي ملي؛

- برنامه درسي پنهان و شيوه‌هاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي؛

- نظام‌هاي جذب دانشجو و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي؛

- متون درسي نظام آموزشي و تأثير بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛

- نقش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در زمينه همبستگي ملي؛

- الگوي بومي‌سازي دانش و جايگاه همبستگي در آن؛

- بررسي پژوهش‌ها و طرح‌هاي اساتيد دانشگاه‌ها و نسبت‌سنجي موضوعي و محتواي آنها با همبستگي ملي؛

- ساختار و نظام پژوهشي و آموزش عالي انسجام‌بخش در هزاره سوم؛

- تشکبل ها و کانون های دانشجویی و همبستگی ملی؛

- نقش نظام آموزش عالی در فرایند دولت- ملت سازی در ایران؛

- نقش آموزش عالی در ترسیم و تحکیم هویت ملی دانشجویان؛

- تحلیل محتوای پایان نامه های دانشجویی با رویکرد همبستگی ساز؛

- سیاست جذب استاد و همبستگی ملی.

*************

3- زبان

- زبان فارسی و جهانی شدن؛

- قابلیت‌های زبان فارسی و راه‌های بین‌المللی‌‌کردن آن؛

- نقش کرسی‌های ایران‌شناسی و زبان فارسی در جهانی‌کردن ایران فرهنگی؛

- زبان و ادبیات فارسی و همبستگی ملی؛

- گویش ها و زبان های محلی و همبستگی ملی؛

- جايگاه زبان‌هاي ايراني در جهان (شبه‌ قاره، افغانستان، آسياي مركزي، قفقاز، تركيه و جهان عرب، بالكان و...)؛

- موقعيت كنوني زبان فارسي در منطقه و جهان؛

- آسيب‌ها و چالش‌هاي فراروي گسترش زبان و ادبيات فارسي در گستره ايران فرهنگي؛

- راهكارهاي تقويت زبان و ادبيات فارسي در حوزه ايران فرهنگي؛

- نقش زبان و ادبيات فارسي در هويت فرهنگي

*************

4- رسانه

- نقش صدا و سیما در همبستگی ملی؛

- جایگاه همبستگی ملی در سینما؛

- مطبوعات ملی و محلی و همبستگی ملی؛

- رسانه های مجازی و همبستگی ملي؛

- فضاي مجازي و نقش آن در هویت و همبستگي ملی؛

- تحلیل محتوا و مطالعه موردی برنامه¬های مختلف صدا و سیما از منظر هویتی (شامل فیلم، سریال، برنامه های مستند، گزارش، میزگرد، برنامه های تحلیلی و مناسبتی، خبر، برنامه کودک، برنامه های ورزشی و...)؛

- سياست گذاري ها و اولويت هاي هويتي در رسانه: رويكردي تجويزي- آسيب شناختي؛

- تحلیل محتوایی برنامه¬های شبکه¬های استانی و نقش آنها در تضعیف و یا تقویت همبستگی ملی؛

- نمادها و نشانه های فرهنگی- هویتی و نحوه بازنمایی آنها در صدا و سیما؛

- هنر و موسیقی هویت بخش در رسانه؛

- جایگاه صدا و سیمای ایران در منطقه و حوزه ایران فرهنگی؛

- تقریب مذاهب و وحدت ملی در رسانه ملی؛

- زمينه ها و راهكارهاي اعتمادآفرینی هویتی رسانه ملی در برابر رسانه های بیگانه؛

- رسانه و هویت از ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری؛

- جایگاه خرده فرهنگ ها در برنامه های مختلف صدا و سیما؛

- تأثیر رسانه های منطقه ای و بین المللی بر تضعیف هویت و همبستگی ملی در ایران؛

- رسانه ملی و برنامه های هویتی برای ایرانیان خارج از کشور، مسلمانان منطقه، مردم جهان؛

- جهانی شدن؛ فضای مجازی، هویت و همبستگی ملی؛

- تأثیر رسانه های جهانی بر تقویت و یا تضعیف هویت و همبستگی ملی در ایران؛

- جهانی شدن و پیامدهای هویتی آن در حوزه رسانه ملی؛

- راهكارهاي تقویت مباني همبستگي ملي در رسانه ملی؛

- آسیبها و فرصت های هویتی در رسانه ملی و فضای مجازی.

*************

5- اقتصاد

- همبستگی ملی در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور؛

- خصوصی سازی و رابطه آن بر همبستگی ملی؛

- همبستگی و اتحاد ملی در برنامه‌های توسعه (سطوح منطقه‌ای و ملی)؛

- نهادهای اقتصادی و همبستگی ملی؛

- آمایش سرزمینی، جغرافیا و همبستگی ملی.

*************

6- فرهنگ و هویت

- ظرفیت‌های ایران فرهنگی و جهانی‌شدن؛

- بازتولید هویت ایران و فرهنگی در فضای جهانی‌شدن؛

- مهندسی ایران فرهنگی برای جهانی‌شدن؛

- فرهنگ ایرانی و جهانی‌شدن ایران جهانی، ایران‌شناسان، ایران‌پژوهان؛

- بومی‌گرایی، منطقه‌گرایی و جهان‌گرایی در چشم‌انداز ایران فرهنگی؛

- رسانه‌ها و جهانی‌کردن ایران فرهنگی؛

- بازتابش هویت ایران فرهنگی در گستره جهانی؛

- چالش‌های هویتی جهانی‌شدن و ایران فرهنگی؛

- هویت انقلاب اسلامی در فراسوی مرزهای جغرافیایی؛

- هویت ایران فرهنگی و نقد استیلای هویت غرب؛

- زمینه‌های بروز خودآگاهی هویتی در گستره ایران فرهنگی؛

- ايران فرهنگي، هويت و هم گرايي منطقه‌اي؛

- ايران فرهنگي، چالش‌ها و فرصت‌ها؛

- ايران فرهنگي و نظام بین‌المللی؛

- استراتژي وحدت در ايران فرهنگي؛

- ايران فرهنگي و جهاني شدن؛

- تعاملات علمي ـ فرهنگي در گستره ايران فرهنگي؛

- ايران فرهنگي و ديپلماسي عمومي.

*************

7- خانواده

- سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی ـ هویتی در نهاد خانواده؛

- تغییر شکل نهاد خانواده (هسته‌ای ـ گسترده) و تأثیر آن بر هویت افراد؛

- چالش‌ها و آسیب‌های پیش روی نهاد خانواده در فرآیند تشخص و هویت‌یابی ملی.

*************

8- میراث مشترک فرهنگی، هنری و تمدنی

- سرمایه فرهنگی، ایران فرهنگی و جهانی‌شدن؛

- بازنمایی میراث فرهنگی، تمدن ایران فرهنگی در فضای مجازی؛

- سینما معناگرای ایران و جهانی‌شدن؛

- گردشگری و جهانی‌کردن ایران فرهنگی؛

- نمادها، نهادها، مناسک، اسطوره‌های ایران فرهنگی و جهانی‌شدن؛

- آيين‌ها، نمادها، مشاهير و اسطوره‌ها؛

- موسيقي، سينما و رسانه؛

- صنايع دستي، معماري و شهرسازي؛

- گردش گري فرهنگي و ديني؛

- خط، كتابت و تذهيب.

*************

9- تاریخ

- نقش ايرانيان و شرق‌شناسان در ايران فرهنگي؛

- چالش‌هاي تاريخ‌نگاري ايران فرهنگي؛

- تاريخ ايران فرهنگي؛

- تاريخ ايران فرهنگي در نظام آموزشي؛

- مورخان ايران فرهنگي.

*************

10- مباحث راهبردی وآینده پژوهانه

- ابعاد، مؤلفه‌ها و تهديدات هويت اسلامي ـ ايراني در انديشه‌هاي امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري؛

- جايگاه هويت اسلامي ـ ايراني در اسناد حقوقي و قانوني (قانون اساسي ـ سند چشم‌انداز و...)؛

- نقش و جايگاه علماء، حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و نخبگان علمي در توليد هويت اسلامي ـ ايراني در افق چشم انداز؛

- نقش و جايگاه رسانه‌ها و مراكز آموزشي در تدوين، نهادينه‌سازي و تحقق هويت اسلامي ـ ايراني؛

- فراتحليل مطالعات هويتی در ايران از منظر رويكردهاي نظري، مؤلفه‌هاي هويت ملي، سطح تحليل، يافته و مدل تجويزي؛

- فرصت‌ها و آسیب های تحقق هويت اسلامي ـ ايراني در افق چشم انداز؛

- هويت اسلامي ـ ايراني و ساختار نظام بين‌المللي و نظام سلطه در افق چشم انداز؛

- بررسي روند تحولات و سیاست های هویتی جمهوري اسلامي ايران؛

- جريان‌هاي فكري و بازیگران اثرگذار بر روند تحقق هويت اسلامي ـ ايراني در 1415؛

- چشم انداز هويت اسلامي ـ ايراني و هويت‌هاي رقيب در سطح منطقه‌اي و جهاني؛

- پيش‌بيني تحولات هويت اسلامي ـ ايراني در افق چشم‌انداز 1415 هـ.ش؛

- هويت اسلامي ـ ايراني و جنبش‌هاي ديني و اجتماعي در جهان؛

- هویت اسلامی- ایرانی و جنبش بیداری اسلامی در منطقه؛

- مدل و الگوي هويت اسلامي ـ ايراني در چشم‌انداز 1415هـ.ش؛ عناصر و ويژگي‌ها؛

- هويت اسلامي ـ ايراني اهداف، رويكردها و راهبردها در راستای تحقق افق چشم انداز؛

- الزامات، اقتضائات و نيازمندي‌هاي تحقق هويت اسلامي ـ ايراني؛

- هويت اسلامي ـ ايراني و تقسيم كار نهادي در افق چشم انداز 1415؛

- هويت اسلامي ـ ايراني؛ مكانيزم‌هاي مديريتي و خودترميمي.

*************

11- فضای مجازی و هویت

1-11- فضاي مجازي و هويت؛ نظريه‌ها و ديدگاه‌ها

- فضای مجازی، ابعاد، ویژگی‌ها و کاركردهای آن در عرصة هویت؛

- پیامدهای فرهنگی قرار گرفتن در فضای مجازی؛

- مختصات فرهنگي ـ اجتماعی فضای مجازی؛

- رابطة هویت‌های خُرد ملی با هویت‌های کلان جهانی در فضای مجازی؛

- فضاي مجازي، هويت و نظامات حقوقي و شهروندي؛

- ظرفیت‌های بومی در نظریه‌پردازی‌های هویت و فضای مجازی.

2-11- فضاي مجازي و هويت ايراني ـ اسلامي

- بازنمایی مؤلفه‌های هویت ایراني ـ اسلامی در فضای مجازی؛

- زبان فارسی و فضای مجازی؛

- تصویر فرهنگ ديني و آداب ایرانی در فضای مجازی؛

- فضاي مجازي، كارگزاران و نهادهاي اجتماعي هويت‌ساز؛

- روایت مجازی از تاریخ ایران؛

- فضای مجازی و سبک زندگی اسلامي ـ ایرانی؛

- ظرفیت‌های فضای مجازی براي تحکیم و تقویت هویت ایرانی و اسلامی؛

- تجربیات کشورها در عرصة فضای مجازی و هویت.

3-11- فضای مجازی و تحولات هویتی در ایران

- فضاي مجازي و سطوح هويت (هويت جهاني، منطقه‌اي، ايران فرهنگي، ملي و محلي)؛

- تأثیر فضای مجازی بر خودبیگانگی فرهنگي ـ هویتی؛

- برساختن هویت در فضای مجازی؛

- آسیب‌شناسي مباحث هویت ایراني ـ اسلامی در فضای مجازی؛

- فضاي مجازي و بازنمايي هويت در زندگي روزمره؛

- گونه‌شناسي گفتمان‌ها و روايت‌هاي هویتی در فضای مجازی؛

- تأثیر فضای مجازی بر فرایندهای جامعه‌پذیری کاربران؛

- كاربران و هويت‌هاي مجازي شده.

4-11- آينده‌شناسي هويت ايراني ـ اسلامي در فضاي مجازي

- ترسيم آينده‌شناسانه از هويت ايراني ـ اسلامي در فضاي مجازي؛

- حفاظت و صيانت از هویت در فضای مجازی؛

- سیاستگذاری‌های هویتی در فضای مجازی؛

- راهبردها و سياست‌هاي تقويت هويت ايراني ـ اسلامي در فضاي مجازي.