آخرین بروز رسانی مطلب در پنجشنبه ، 29 خرداد 1393 ، 04:46 نوشته شده توسط Administrator سه شنبه ، 8 اسفند 1391 ، 10:56
محورهای ویژه نامه «آموزش و پرورش و همبستگی ملی»
1. تعاملات و تبادلات فرهنگی هدفمند با هدف تحکیم همبستگی ملی در بین دانشآموزان مناطق مختلف کشور
2. زمینهها و شرایط روانی و ذهنی دانشآموزان و تأثیر آن بر همبستگی و هویت ملی
3. پیامدهای عصر اطلاعات و دانایی در نظام آموزشی (دانشآموزان و معلمان)
4. نقش و کارکرد آموزش و پرورش در همبستگی ملی
5. جایگاه همبستگی در کتب درسی آموزش و پرورش
6. نقش مدرسه در اتحاد ملی: با تأکید بر مطالعه مناطق قومی و جغرافیای محلی کشور
7. سنتها و ارزشهای فرهنگي ـ هویتی در نهاد خانواده و آموزش و پرورش: همسازيها و ناهمسازيها
8. شکل نهاد خانواده (هستهای ـ گسترده) در آموزش و پرورش و تأثیر آن بر هویت دانشآموزان
9. چالشها و آسیبهای پیش¬روی آموزش و پرورش در فرآیند تشخیص و هویتیابی ملی
10. جایگاه همبستگی و اتحاد ملی در نظام آموزش و پرورش کشور
11. آموزهها و ارزشهاي ديني انسجامبخش در آموزش و پرورش: ارائه دستور كار
12. دانشآموز ـ رسانه و هویت ملي
13. راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در بين دانشآموزان (كودكان، نوجوانان و جوانان دبيرستاني) (ارائه دستور كار عملي)
14. آسيبها و فرصتهاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش و پرورش
15. تنوع فرهنگی و هویت و همبستگی ملی در نظام آموزشی
16. بررسي و تحليل سياستها و جهتگيريهاي آموزش و پرورش از چشمانداز همبستگي ملي؛
17. ساختارهاي آموزشي و جهتگيريهاي آموزش و پرورش از چشمانداز همبستگي ملي
18. طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي
19. جايگاه آموزش و پرورش از ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي
20. نشريات دانشآموزي و همبستگي ملي
21. نظامهاي سياستگذاري آموزش و پرورش و تحكيم و همبستگي ملي
22. مطالعه تطبيقي آموزش و پرورش در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي
23. برنامه درسي پنهان و شيوههاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي
24. نظامهاي جذب دانشآموز در مدارس غير انتفاعي و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي
25. متون درسي نظام آموزشي و تأثير آن بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛
26. نقش معلمين پرورشي در زمينه همبستگي ملي
27. الگوي بوميسازي دانش و جايگاه همبستگي ملي در آموزش و پرورش
28. ساختار و نظام پژوهشي آموزش و پرورش انسجامبخش در هزاره سوم
29. تشکلها و کانونهای دانشآموزي و همبستگی ملی
30. سیاست جذب معلم و همبستگی ملی: بوميگزيني يا نگاه ملي
31. آموزهها و ارزشهاي ديني در آموزش و پرورش انسجامبخش
32. رسانهها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در بين دانشآموزان مدارس
33. گویشها و زبانهای محلی و همبستگی ملی در آموزش و پرورش
34. تاريخ ايران فرهنگي در نظام آموزش و پرورش: پيوندها و نمادهاي هويتي با كشورهاي فارسي زبان
35. جايگاه هويت ایراني ـ اسلامي در اسناد حقوقي و قانوني آموزش و پرورش
36. هويت اسلامي ـ ايراني و جنبشهاي ديني و اجتماعي در جهان
37. بحران هويت و شكاف نسلي در بين دانشآموزان
38. بررسی نگرش زبانی دانشآموزان دارای زبان محلی (کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل ،...)
39. بررسي ميزان توجه به مؤلفههاي هويت ملي در كتب درسي مقاطع ابتدايي و راهنمايي
40. پوشش و سبك لباس دانشآموزان در زندگي روزمره: با تأكيد بر ابعاد ديني ـ مذهبي
41. هنر انقلاب اسلامي و انعكاس آن در مدارس (تحليل ديوار نوشتهها، تصاوير، تحولات فكري ـ هنري، نمادها و آيينهاي هنري، ...)
42. معماري و هويت مطلوب براي مدارس ايران اسلامي
43. موسيقي و هويت در بین دانشآموزان: تهديدها و فرصتها
44. فرهنگ پنهان اجتماعي و كنشهاي كلامي در زندگي روزمره دانشآموزان (موسيقيهاي زيرزميني، ...)
45. احساس ناامني اجتماعي و پيامدهاي هويتي آن (نظير چهارشنبهسوري، معاشرت عمومي، ...)
46. ورزش، هويت و زندگي دانشآموزان
47. بازيها و سرگرميهاي روزمره و پيامدهاي هويتي آن براي دانشآموزان (بازيهاي رايانهاي، ...)
48. قانونگرايي/ گريزي، هنجارپذيري/ گريزي در زندگي روزمره دانشآموزان
49. بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر هويت ملي (مطالعه موردي دانشآموزان مناطق مختلف كشور)
عناوین و محورهای پیشنهادی
1- دین و سياست
- مبانی همبستگی ملی در آموزههای اسلامی؛
- آئینها و مناسک دینی ـ مذهبی و نقش آنها در همبستگی ملی و وحدت اسلامی؛
- نقش نخبگان، علما و حوزههای علمیه در وحدت و همگرایی ملی؛
- دين اسلام و تحكيم هويت فرهنگي؛
- ایرانیان و اشاعه دين و علوم ديني؛
- نقش علما و شخصيتهاي ديني در هم گرايي فرهنگي؛
- معنویتگرایی اسلامی و معنابخشی به جهانیشدن؛
- اسلام، مهدویت و جهانیشدن؛
- اشتراکات دینی ایرانفرهنگی و جهانیشدن؛
- جنبشهای دینی و مذهبی و جهانیشدن؛
- تعاملات دینی و مذهبی و جهانیشدن؛
- نقش ایرانیان در گسترش هویت جدید دینی؛
- اسلام و ادیان الهی؛ زمینههای گفتوگو و همکاری؛
- دیپلماسی عمومی، ایران فرهنگی و جهانیشدن؛
- جامعه جهانی و بحران معنا و هویت؛
- مستشرقين و جنبشهاي اسلامي معاصر؛
- انقلاب اسلامي و بازيابي هويت اسلامي در عصر جهانيشدن؛
- انقلاب اسلامي، تمدن سازي اسلامي در جهانيشدن؛
- احياگري اسلامي و تأثير آن در احياي تمدن اسلامي؛
- انسجام اسلامي در عصر جهانيشدن؛
- هويت اسلامي و هويتهاي رقيب در عصر جهانيشدن؛
- نهادهاي ديني ـ سياسي جمهوري اسلامي ايران و نقش آن در تمدنسازي اسلامي در عصر جديد؛
- جمهوري اسلامي ايران و فرصتها و چالشهاي بازسازی تمدن اسلامي؛
- مراكز فرهنگي ـ آموزشي اسلامي در عصر جهاني شدن؛
- عدالت اسلامي و جهانيشدن؛
- اسلام و صلح جهاني؛
- اسلام، حقوق بشر و جهانيشدن؛
- مباني و شاخص های هويت اسلامي در آموزههاي ديني و اعتقادي؛
- مباني هستيشناختي، معرفتي و روششناختي تحقق هويت اسلامي ـ ايراني در ایران 1415؛
- مباني معرفتي و هستيشناسانه هويت اسلامي ـ ايراني در منظومه آراء امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري؛
- سیاستگذاری هویتی در جمهوری اسلامی ایران: تأملی بر زمینههای اتحاد و همبستگی ملی؛
- نهادهای رسمی حکومت و توجه به زمینههای همبستگی ملی (در دو عرصه داخلی و خارجی)؛
- گروههای سیاسی، احزاب و همبستگی ملي؛
- هويت، فرهنگ و جهاني شدن؛
- هویت، فضا و همبستگی ملی؛
- هستيشناسی و معرفتشناسی هويت اسلامي در عصر جهانيشدن؛
- الگوي حكومت اسلامي در عصر جهانيشدن؛
- نظام جهاني مهدوي و جهانيشدن؛
- رويكرد تمدني به نظريهپردازي در حوزة انقلاب اسلامي در عصر جهانيشدن؛
- معنويتگرايي ديني و جهانيشدن؛
- هويت جهاني اسلام و نظام سلطه؛
- هويت اسلامي و ساختار نظام جهاني؛
- هويت اسلامي و جهانيشدن؛ فرصتها و چالشها؛
- هويت اسلامي و جهانيشدن از نگاه رهبران و متفکران جهان اسلام (امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري، شهيد مطهري و...)؛
- هويت اسلامي و جنبشهاي اسلامي (آفريقا، خاورميانه، آسياي جنوب شرقي، آسياي مركزي و قفقاز و...) و جهانيشدن؛
- هويت اسلامي، فضاي مجازي در عصر جهانيشدن.
**********
2- آموزش
1-2- آموزش و پرورش
- نقش و کارکرد آموزش و پرورش در همبستگی ملی
- جایگاه همبستگی در کتب درسی آموزش و پرورش
- نقش مدرسه در اتحاد ملی: با تأکید بر مطالعه مناطق قومی وجغرافیای محلی کشور
- تعاملات و تبادلات فرهنگی هدفمند با هدف تحکیم همبستگی ملی در بین دانشآموزان مناطق مختلف کشور
- زمینهها و شرایط روانی و ذهنی دانشآموزان و تأثیر آن بر همبستگی و هویت ملی
- پیامدهای عصر اطلاعات و دانایی در نظام آموزشی (دانشآموزان و معلمان)
- نقش و کارکرد آموزش و پرورش در همبستگی ملی
- جایگاه همبستگی در کتب درسی آموزش و پرورش
- نقش مدرسه در اتحاد ملی: با تأکید بر مطالعه مناطق قومی و جغرافیای محلی کشور
- سنتها و ارزشهای فرهنگي ـ هویتی در نهاد خانواده و آموزش و پرورش: همسازيها و ناهمسازيها
- شکل نهاد خانواده (هستهای ـ گسترده) در آموزش و پرورش و تأثیر آن بر هویت دانشآموزان
- چالشها و آسیبهای پیش¬روی آموزش و پرورش در فرآیند تشخیص و هویتیابی ملی
- جایگاه همبستگی و اتحاد ملی در نظام آموزش و پرورش کشور
- آموزهها و ارزشهاي ديني انسجامبخش در آموزش و پرورش: ارائه دستور كار
- دانشآموز ـ رسانه و هویت ملي
- راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در بين دانشآموزان (كودكان، نوجوانان و جوانان دبيرستاني)
- آسيبها و فرصتهاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش و پرورش
- تنوع فرهنگی و هویت و همبستگی ملی در نظام آموزشی
- بررسي و تحليل سياستها و جهتگيريهاي آموزش و پرورش از چشمانداز همبستگي ملي؛
- ساختارهاي آموزشي و جهتگيريهاي آموزش و پرورش از چشمانداز همبستگي ملي
- طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي
- جايگاه آموزش و پرورش از ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي
- نشريات دانشآموزي و همبستگي ملي
- نظامهاي سياستگذاري آموزش و پرورش و تحكيم و همبستگي ملي
- مطالعه تطبيقي آموزش و پرورش در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي
- برنامه درسي پنهان و شيوههاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي
- نظامهاي جذب دانشآموز در مدارس غير انتفاعي و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي
- متون درسي نظام آموزشي و تأثير آن بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛
- نقش معلمين پرورشي در زمينه همبستگي ملي
- الگوي بوميسازي دانش و جايگاه همبستگي ملي در آموزش و پرورش
- ساختار و نظام پژوهشي آموزش و پرورش انسجامبخش در هزاره سوم
- تشکلها و کانونهای دانشآموزي و همبستگی ملی
- سیاست جذب معلم و همبستگی ملی: بوميگزيني يا نگاه ملي
- آموزهها و ارزشهاي ديني در آموزش و پرورش انسجامبخش
- رسانهها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در بين دانشآموزان مدارس
- گویشها و زبانهای محلی و همبستگی ملی در آموزش و پرورش
- تاريخ ايران فرهنگي در نظام آموزش و پرورش: پيوندها و نمادهاي هويتي با كشورهاي فارسي زبان
- جايگاه هويت ایراني ـ اسلامي در اسناد حقوقي و قانوني آموزش و پرورش
- هويت اسلامي ـ ايراني و جنبشهاي ديني و اجتماعي در جهان
- بحران هويت و شكاف نسلي در بين دانشآموزان
- بررسی نگرش زبانی دانشآموزان دارای زبان محلی (کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و...)
- بررسي ميزان توجه به مؤلفههاي هويت ملي در كتب درسي مقاطع ابتدايي و راهنمايي
- پوشش و سبك لباس دانشآموزان در زندگي روزمره: با تأكيد بر ابعاد ديني ـ مذهبي
- هنر انقلاب اسلامي و انعكاس آن در مدارس (تحليل ديوار نوشتهها، تصاوير، تحولات فكري ـ هنري، نمادها و آيينهاي هنري و...)
- معماري و هويت مطلوب براي مدارس ايران اسلامي
- موسيقي و هويت در بین دانشآموزان: تهديدها و فرصتها
- فرهنگ پنهان اجتماعي و كنشهاي كلامي در زندگي روزمره دانشآموزان (موسيقيهاي زيرزميني و ...)
- احساس ناامني اجتماعي و پيامدهاي هويتي آن (نظير چهارشنبهسوري، معاشرت عمومي و...)
- ورزش، هويت و زندگي دانشآموزان
- بازيها و سرگرميهاي روزمره و پيامدهاي هويتي آن براي دانشآموزان (بازيهاي رايانهاي و ...)
- قانونگرايي/ گريزي، هنجارپذيري/ گريزي در زندگي روزمره دانشآموزان
- بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر هويت ملي (مطالعه موردي: دانشآموزان مناطق مختلف كشور)
2-2- دانشگاه ها
- جایگاه همبستگی و اتحاد ملی در نظام آموزش عالی کشور
- نقش دانشگاهها در وحدت و همبستگی ملی؛
- جایگاه همبستگی ملی در کتب درسی دانشگاهی؛
- آموزهها و ارزشهاي ديني در آموزش عالي انسجامبخش؛
- رسانهها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در دانشگاهها؛
- راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در دانشگاههاي كشور (ارائه دستور كار عملي)؛
- آسيبها و فرصتهاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش عالي؛
- بررسي و تحليل سياستها و جهتگيريهاي آموزش عالي از چشمانداز همبستگي ملي؛
- ساختارهاي آموزشي عالي و جهتگيريهاي آموزش عالي از چشمانداز همبستگي ملي؛
- نظامهاي آموزش عالي و جهتگيريهاي آموزش عالي از چشمانداز همبستگي ملي؛
- طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي؛
- جايگاه نظام آموزشي عالي از ديدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي؛
- نشريات دانشجويي و همبستگي ملي؛
- نظام پژوهشي آموزش عالي و تقويت همبستگي ملي: آسيبها و فرصتها؛
- نظامهاي سياستگذاري نظام آموزش عالي در تحكيم و همبستگي ملي؛
- مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي؛
- فرصت مطالعاتي اساتيد و دانشجويان و نقش آن در همبستگي ملي؛
- برنامه درسي پنهان و شيوههاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي؛
- نظامهاي جذب دانشجو و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي؛
- متون درسي نظام آموزشي و تأثير بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛
- نقش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در زمينه همبستگي ملي؛
- الگوي بوميسازي دانش و جايگاه همبستگي در آن؛
- بررسي پژوهشها و طرحهاي اساتيد دانشگاهها و نسبتسنجي موضوعي و محتواي آنها با همبستگي ملي؛
- ساختار و نظام پژوهشي و آموزش عالي انسجامبخش در هزاره سوم؛
- تشکل ها و کانون های دانشجویی و همبستگی ملی؛
- نقش نظام آموزش عالی در فرایند دولت- ملت سازی در ایران؛
- نقش آموزش عالی در ترسیم و تحکیم هویت ملی دانشجویان؛
- تحلیل محتوای پایان نامه های دانشجویی با رویکرد همبستگی ساز؛
- سیاست جذب استاد و همبستگی ملی
- آموزهها و ارزشهاي ديني در آموزش عالي انسجامبخش؛
- رسانهها و فضاي مجازي و نقش آن بر همبستگي ملي در دانشگاهها؛
- راهكارهاي ارتقاي مباني همبستگي ملي در دانشگاههاي كشور (ارائه دستور كار عملي)؛
- آسيبها و فرصتهاي فرايند همبستگي ملي در نظام آموزش عالي؛
- بررسي و تحليل سياستها و جهتگيريهاي آموزش عالي از چشمانداز همبستگي ملي؛
- ساختارهاي آموزشي عالي و جهتگيريهاي آموزش عالي از چشمانداز همبستگي ملي؛
- نظامهاي آموزش عالي و جهتگيريهاي آموزش عالي از چشمانداز همبستگي ملي؛
- طرح برنامه درسي بهينه و نظام آموزشي مطلوب براي تحكيم همبستگي ملي؛
- جايگاه نظام آموزشي عالي از ديدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري در همبستگي ملي؛
- نشريات دانشجويي و همبستگي ملي؛
- نظام پژوهشي آموزش عالي و تقويت همبستگي ملي: آسيبها و فرصتها؛
- نظامهاي سياستگذاري نظام آموزش عالي در تحكيم و همبستگي ملي؛
- مطالعه تطبيقي نظام آموزش عالي در ايران و كشورهاي ديگر (هندوستان، مالزي، تركيه، پاكستان و...) در زمينه همبستگي ملي؛
- فرصت مطالعاتي اساتيد و دانشجويان و نقش آن در همبستگي ملي؛
- برنامه درسي پنهان و شيوههاي مؤثر غيررسمي جهت تحكيم همستگي ملي؛
- نظامهاي جذب دانشجو و تأثيرات و پيامدهاي آن بر همبستگي ملي؛
- متون درسي نظام آموزشي و تأثير بر همبستگي ملي: مطالعه موردي؛
- نقش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در زمينه همبستگي ملي؛
- الگوي بوميسازي دانش و جايگاه همبستگي در آن؛
- بررسي پژوهشها و طرحهاي اساتيد دانشگاهها و نسبتسنجي موضوعي و محتواي آنها با همبستگي ملي؛
- ساختار و نظام پژوهشي و آموزش عالي انسجامبخش در هزاره سوم؛
- تشکبل ها و کانون های دانشجویی و همبستگی ملی؛
- نقش نظام آموزش عالی در فرایند دولت- ملت سازی در ایران؛
- نقش آموزش عالی در ترسیم و تحکیم هویت ملی دانشجویان؛
- تحلیل محتوای پایان نامه های دانشجویی با رویکرد همبستگی ساز؛
- سیاست جذب استاد و همبستگی ملی.
*************
3- زبان
- زبان فارسی و جهانی شدن؛
- قابلیتهای زبان فارسی و راههای بینالمللیکردن آن؛
- نقش کرسیهای ایرانشناسی و زبان فارسی در جهانیکردن ایران فرهنگی؛
- زبان و ادبیات فارسی و همبستگی ملی؛
- گویش ها و زبان های محلی و همبستگی ملی؛
- جايگاه زبانهاي ايراني در جهان (شبه قاره، افغانستان، آسياي مركزي، قفقاز، تركيه و جهان عرب، بالكان و...)؛
- موقعيت كنوني زبان فارسي در منطقه و جهان؛
- آسيبها و چالشهاي فراروي گسترش زبان و ادبيات فارسي در گستره ايران فرهنگي؛
- راهكارهاي تقويت زبان و ادبيات فارسي در حوزه ايران فرهنگي؛
- نقش زبان و ادبيات فارسي در هويت فرهنگي
*************
4- رسانه
- نقش صدا و سیما در همبستگی ملی؛
- جایگاه همبستگی ملی در سینما؛
- مطبوعات ملی و محلی و همبستگی ملی؛
- رسانه های مجازی و همبستگی ملي؛
- فضاي مجازي و نقش آن در هویت و همبستگي ملی؛
- تحلیل محتوا و مطالعه موردی برنامه¬های مختلف صدا و سیما از منظر هویتی (شامل فیلم، سریال، برنامه های مستند، گزارش، میزگرد، برنامه های تحلیلی و مناسبتی، خبر، برنامه کودک، برنامه های ورزشی و...)؛
- سياست گذاري ها و اولويت هاي هويتي در رسانه: رويكردي تجويزي- آسيب شناختي؛
- تحلیل محتوایی برنامه¬های شبکه¬های استانی و نقش آنها در تضعیف و یا تقویت همبستگی ملی؛
- نمادها و نشانه های فرهنگی- هویتی و نحوه بازنمایی آنها در صدا و سیما؛
- هنر و موسیقی هویت بخش در رسانه؛
- جایگاه صدا و سیمای ایران در منطقه و حوزه ایران فرهنگی؛
- تقریب مذاهب و وحدت ملی در رسانه ملی؛
- زمينه ها و راهكارهاي اعتمادآفرینی هویتی رسانه ملی در برابر رسانه های بیگانه؛
- رسانه و هویت از ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری؛
- جایگاه خرده فرهنگ ها در برنامه های مختلف صدا و سیما؛
- تأثیر رسانه های منطقه ای و بین المللی بر تضعیف هویت و همبستگی ملی در ایران؛
- رسانه ملی و برنامه های هویتی برای ایرانیان خارج از کشور، مسلمانان منطقه، مردم جهان؛
- جهانی شدن؛ فضای مجازی، هویت و همبستگی ملی؛
- تأثیر رسانه های جهانی بر تقویت و یا تضعیف هویت و همبستگی ملی در ایران؛
- جهانی شدن و پیامدهای هویتی آن در حوزه رسانه ملی؛
- راهكارهاي تقویت مباني همبستگي ملي در رسانه ملی؛
- آسیبها و فرصت های هویتی در رسانه ملی و فضای مجازی.
*************
5- اقتصاد
- همبستگی ملی در سند چشمانداز بیست ساله کشور؛
- خصوصی سازی و رابطه آن بر همبستگی ملی؛
- همبستگی و اتحاد ملی در برنامههای توسعه (سطوح منطقهای و ملی)؛
- نهادهای اقتصادی و همبستگی ملی؛
- آمایش سرزمینی، جغرافیا و همبستگی ملی.
*************
6- فرهنگ و هویت
- ظرفیتهای ایران فرهنگی و جهانیشدن؛
- بازتولید هویت ایران و فرهنگی در فضای جهانیشدن؛
- مهندسی ایران فرهنگی برای جهانیشدن؛
- فرهنگ ایرانی و جهانیشدن ایران جهانی، ایرانشناسان، ایرانپژوهان؛
- بومیگرایی، منطقهگرایی و جهانگرایی در چشمانداز ایران فرهنگی؛
- رسانهها و جهانیکردن ایران فرهنگی؛
- بازتابش هویت ایران فرهنگی در گستره جهانی؛
- چالشهای هویتی جهانیشدن و ایران فرهنگی؛
- هویت انقلاب اسلامی در فراسوی مرزهای جغرافیایی؛
- هویت ایران فرهنگی و نقد استیلای هویت غرب؛
- زمینههای بروز خودآگاهی هویتی در گستره ایران فرهنگی؛
- ايران فرهنگي، هويت و هم گرايي منطقهاي؛
- ايران فرهنگي، چالشها و فرصتها؛
- ايران فرهنگي و نظام بینالمللی؛
- استراتژي وحدت در ايران فرهنگي؛
- ايران فرهنگي و جهاني شدن؛
- تعاملات علمي ـ فرهنگي در گستره ايران فرهنگي؛
- ايران فرهنگي و ديپلماسي عمومي.
*************
7- خانواده
- سنتها و ارزشهای فرهنگی ـ هویتی در نهاد خانواده؛
- تغییر شکل نهاد خانواده (هستهای ـ گسترده) و تأثیر آن بر هویت افراد؛
- چالشها و آسیبهای پیش روی نهاد خانواده در فرآیند تشخص و هویتیابی ملی.
*************
8- میراث مشترک فرهنگی، هنری و تمدنی
- سرمایه فرهنگی، ایران فرهنگی و جهانیشدن؛
- بازنمایی میراث فرهنگی، تمدن ایران فرهنگی در فضای مجازی؛
- سینما معناگرای ایران و جهانیشدن؛
- گردشگری و جهانیکردن ایران فرهنگی؛
- نمادها، نهادها، مناسک، اسطورههای ایران فرهنگی و جهانیشدن؛
- آيينها، نمادها، مشاهير و اسطورهها؛
- موسيقي، سينما و رسانه؛
- صنايع دستي، معماري و شهرسازي؛
- گردش گري فرهنگي و ديني؛
- خط، كتابت و تذهيب.
*************
9- تاریخ
- نقش ايرانيان و شرقشناسان در ايران فرهنگي؛
- چالشهاي تاريخنگاري ايران فرهنگي؛
- تاريخ ايران فرهنگي؛
- تاريخ ايران فرهنگي در نظام آموزشي؛
- مورخان ايران فرهنگي.
*************
10- مباحث راهبردی وآینده پژوهانه
- ابعاد، مؤلفهها و تهديدات هويت اسلامي ـ ايراني در انديشههاي امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري؛
- جايگاه هويت اسلامي ـ ايراني در اسناد حقوقي و قانوني (قانون اساسي ـ سند چشمانداز و...)؛
- نقش و جايگاه علماء، حوزههاي علميه، دانشگاهها و نخبگان علمي در توليد هويت اسلامي ـ ايراني در افق چشم انداز؛
- نقش و جايگاه رسانهها و مراكز آموزشي در تدوين، نهادينهسازي و تحقق هويت اسلامي ـ ايراني؛
- فراتحليل مطالعات هويتی در ايران از منظر رويكردهاي نظري، مؤلفههاي هويت ملي، سطح تحليل، يافته و مدل تجويزي؛
- فرصتها و آسیب های تحقق هويت اسلامي ـ ايراني در افق چشم انداز؛
- هويت اسلامي ـ ايراني و ساختار نظام بينالمللي و نظام سلطه در افق چشم انداز؛
- بررسي روند تحولات و سیاست های هویتی جمهوري اسلامي ايران؛
- جريانهاي فكري و بازیگران اثرگذار بر روند تحقق هويت اسلامي ـ ايراني در 1415؛
- چشم انداز هويت اسلامي ـ ايراني و هويتهاي رقيب در سطح منطقهاي و جهاني؛
- پيشبيني تحولات هويت اسلامي ـ ايراني در افق چشمانداز 1415 هـ.ش؛
- هويت اسلامي ـ ايراني و جنبشهاي ديني و اجتماعي در جهان؛
- هویت اسلامی- ایرانی و جنبش بیداری اسلامی در منطقه؛
- مدل و الگوي هويت اسلامي ـ ايراني در چشمانداز 1415هـ.ش؛ عناصر و ويژگيها؛
- هويت اسلامي ـ ايراني اهداف، رويكردها و راهبردها در راستای تحقق افق چشم انداز؛
- الزامات، اقتضائات و نيازمنديهاي تحقق هويت اسلامي ـ ايراني؛
- هويت اسلامي ـ ايراني و تقسيم كار نهادي در افق چشم انداز 1415؛
- هويت اسلامي ـ ايراني؛ مكانيزمهاي مديريتي و خودترميمي.
*************
11- فضای مجازی و هویت
1-11- فضاي مجازي و هويت؛ نظريهها و ديدگاهها
- فضای مجازی، ابعاد، ویژگیها و کاركردهای آن در عرصة هویت؛
- پیامدهای فرهنگی قرار گرفتن در فضای مجازی؛
- مختصات فرهنگي ـ اجتماعی فضای مجازی؛
- رابطة هویتهای خُرد ملی با هویتهای کلان جهانی در فضای مجازی؛
- فضاي مجازي، هويت و نظامات حقوقي و شهروندي؛
- ظرفیتهای بومی در نظریهپردازیهای هویت و فضای مجازی.
2-11- فضاي مجازي و هويت ايراني ـ اسلامي
- بازنمایی مؤلفههای هویت ایراني ـ اسلامی در فضای مجازی؛
- زبان فارسی و فضای مجازی؛
- تصویر فرهنگ ديني و آداب ایرانی در فضای مجازی؛
- فضاي مجازي، كارگزاران و نهادهاي اجتماعي هويتساز؛
- روایت مجازی از تاریخ ایران؛
- فضای مجازی و سبک زندگی اسلامي ـ ایرانی؛
- ظرفیتهای فضای مجازی براي تحکیم و تقویت هویت ایرانی و اسلامی؛
- تجربیات کشورها در عرصة فضای مجازی و هویت.
3-11- فضای مجازی و تحولات هویتی در ایران
- فضاي مجازي و سطوح هويت (هويت جهاني، منطقهاي، ايران فرهنگي، ملي و محلي)؛
- تأثیر فضای مجازی بر خودبیگانگی فرهنگي ـ هویتی؛
- برساختن هویت در فضای مجازی؛
- آسیبشناسي مباحث هویت ایراني ـ اسلامی در فضای مجازی؛
- فضاي مجازي و بازنمايي هويت در زندگي روزمره؛
- گونهشناسي گفتمانها و روايتهاي هویتی در فضای مجازی؛
- تأثیر فضای مجازی بر فرایندهای جامعهپذیری کاربران؛
- كاربران و هويتهاي مجازي شده.
4-11- آيندهشناسي هويت ايراني ـ اسلامي در فضاي مجازي
- ترسيم آيندهشناسانه از هويت ايراني ـ اسلامي در فضاي مجازي؛
- حفاظت و صيانت از هویت در فضای مجازی؛
- سیاستگذاریهای هویتی در فضای مجازی؛
- راهبردها و سياستهاي تقويت هويت ايراني ـ اسلامي در فضاي مجازي.