به تارنمای موسسه مطالعات ملی خوش آمدید

درباره ماهنامه

 

درباره ماهنامه

اكنون كه از سويي در پرتو تحولات ساختاري و سياسي بين‌المللي و منطقه اي قرار داريم و از سوي ديگر در مسير رشد و پيشرفت داخلي قرار گرفته‌ايم، واكاوي زمينه‌هاي ضعف و تهديد هويت و همبستگي ملي و برطرف ساختن اين زمينه‌ها و هم‌چنين شناسايي قوت‌ها و فرصت‌هاي پيش روي هويت و همبستگي ملي و ارائه راهكارها و راهبردهايي در اين زمينه‌ها، ضرورتي اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد تا از سويي يافته‌هاي نظري و عملي در سياستگذاري‌ها و نهادسازي‌ها مورد عنايت جدي قرار گيرد و از سوي ديگر تمامي ما، به‌عنوان شهروندان يك جامعه پويا، اخلاق‌مدار، علم پرور و با نگاه به افق‌هاي دوردست، با حساسيت و دقت بيشتري به اين‌گونه مباحث و مسائل توجه داشته باشيم و به تبادل افكار، ايده‌ها و پيام‌ها در اين رابطه بپردازيم.

بنابراين، ماهنامة «نامة هويت» با هدف شناخت و معرفی واقعیات اجتماعی، فرهنگی و سياسي جامعه ایران، با رویکرد هویتی و بحث و گفتگو پیرامون ماهیت و علل بروز مشکلات، چالش‌ها و تگناها در مسائل هویتی خُرد و کلان کشور شکل گرفته و گام در عرصة نشر می‌گذارد.

در نشریه حاضر، با اتکا بر توانایی و عزم راسخ شوراي سياستگذاري، اعضای هیئت تحریریه و پژوهشگران حوزه هويت‌پژوهي، سعی شده است مطالب بروز و مفید جهت استفاده علاقمندان به حوزه هويت فراهم شود. امید است بتوانيم، گامی هر چند کوچک در جهت ارتقاء سطح علمی و دانش هويتي شما عزیزان برداشته باشیم.

مهم‌ترين دغدغه و اهداف ما در انتشار ماهنامه «نامه هويت» نشر و گسترش هويت ايراني ـ اسلامي در سطح گسترده، تبيين وحدت ملي از ديدگاه علمي و ترسيم راهكارها و تدابير عملي براي تعميق انسجام اجتماعي و ملي و كاهش آسيب‌پذيري‌هاي احتمالي، توليد و توزيع ادبيات بومي در كشور، تقويت همگرايي در حوزه ايران فرهنگي، دفاع از مؤلفه‌هاي هويت ملي و پاسخگويي به شبهات مطرح شده و مانند اين مي‌باشد.

در انتخاب عناوين و مباحث ماهنامه تلاش شده ضمن پرداختن به مهم‌ترين مناسبت‌هاي ماه از منظر هويتي، در هر شماره مهم‌ترين مسائل و موضوعات هويتي كه مي‌توانند دغدغه جامعه و مسئولان باشد و يا از مباحث عميق و انديشه‌اي اين حوزه محسوب مي‌شوند، مورد توجه قرار گيرند. در هر شماره نيز، به فراخور موضوعات ماه به مؤلفه‌هاي مختلف هويت ايراني ـ اسلامي از جمله دين، زبان فارسي، سرزمين، تاريخ و مانند اين نيز پرداخته مي‌شود. تلاش ما بر اين بوده كه ضمن فاصله گرفتن از رويكرد ژورناليستيِ صِرف و در نظر گرفتن عمق مطالب و رويكرد علمي به موضوعات، جاذبه‌هايي را در شكل و محتوا براي خوانندگان خود فراهم آوريم.

حوزة علائق ماهنامه ماهیت بین رشته‌ای داشته و رشته‌های مختلف دانشگاهی از جمله مردم‌شناسی، جغرافیا، جامعه‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ، ادبیات فارسی، حقوق، هنر و معماری، علوم سیاسی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تربیتی، ارتباطات، ایران‌شناسی، الهیات، مدیریت، اقتصاد، و مانند آن را دربرمی‌گیرد. از این‌رو، ماهنامة «نامة هويت» درصدد است با بررسی دقیق مسائل هویتی، قدمی هرچند کوچک در جهت رفع کمبودها و خلأهای موجود در زمینة وجوه گوناگون مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعة ایران بردارد و راهبردهای مناسب را به علاقمندان، دست‌اندرکاران و مسئولان کشور عرضه داردلذا ز کلیة پژوهشگران، محققان و علاقمندان به مسائل هویتی در کشور دعوت به همکاری کرده، از راهنمایی‌ها و انتقادهای آنان برای بهبود محتوای شماره‌های آیندة ماهنامه استقبال می‌کند.